STATKI HANDLOWE
około 1480 r. p.n.e.
Żegluga starożytnych Egipcjan przeżywała największy rozkwit w okresie panowania królowej
Hatszepsut i Totmesa III. Fakt ten znalazł odzwierciedlenie w kilku zmianach konstrukcyjnych
statków handlowych: statki były budowane z dłuższych bali drewna cedrowego, dzięki czemu długość
kadłuba wzrosła do ponad 30 m, powiększyła się również wytrzymałość, bowiem kadłub został
wzmocniony poprzecznymi belkami w rodzaju pokładników przechodzących przez kadłub. Maszt stanowiła
jedna mocna tyka usztywniona linami, reje były zaś złożone z dwóch części o obłym przekroju. Zwiększyła
się również do 15 ilość wioseł na każdej burcie. Charakterystyczną ozdobą tych statków był wielki
drewniany kwiat lotosu na zagiętym końcu rufy. Na takich statkach z rozkazu królowej Hatszepsut
około 1480 r. p.n.e. wypłynęła wyprawa pięciu żaglowców do tajemniczego Puntu, prawdopodobnie
dzisiejszej Somalii, skąd przywiozła złoto, kość słoniową, mirrę i inne cenne towary. Egipcjanie z
krajem tym mieli stosunki handlowe już za czasów faraona Sahure. Statki przedostały się z Nilu na
Morze Czerwone kanałem, który rozpoczęto kopać już w XX w. p.n.e. (kanał ten został zniszczony
za czasów władzy kalifów w 767 r). Na statkach, które jeszcze nie miały stępki i nadal zachowały
linę nadpokładową, ale miały już żebra i pokład - Egipcjanie żeglowali nawet do Indii.
|