KRUZENSZTERN

bark czteromasztowy

Kliknij - powiększenie (18kB) Należący dawniej do ZSRR stalowy, czteromasztowy bark, zbudowany w 1926 r. przez niemiecką stocznię J.C.Tecklenborg w Wasermünde jako "Padua", na zamówienie F.Laeisza - armatora flotylli żaglowców, znanej jako P-Flying Line. Był jednym z wielu ówczesnych windjammerów. Pływał jako statek szkolno-towarowy wożąc saletrę z Chile, a potem pszenicę z Australii. Po wojnie został przejęty przez ZSRR i pływał jako statek szkolny Ministerstwa Rybołówstwa Morskiego. Zabiera na pokład ok. 60 osób stałej załogi i ok. 200 praktykantów. Jest drugim co do wielkości (po "Siedowie") żaglowcem na świecie.

Kliknij - powiększenie (37kB)            Kliknij - powiększenie (28kb)
DANE TECHNICZNE
długość max.       - 114,5 m
wysokość max.      -  55,3 m
szerokość          -  14 m
zanurzenie         -  6,8 m
tonaż              - 3725 BRT
liczba żagli       - 34
powierzchnia żagli - 3400 m2
silnik             - Diesel
załoga             - ok. 60 zał. stałej i ok. 200 prakt.
rok budowy         - 1926
typ                - czteromasztowy bark
stocznia           - J.C.Tecklenborg, Wesermünde, Niemcy
materiał konstr.   - stal
port               - Tallin, Estonia (?)

OPRACOWANIE: "BAKSZTAG", "KTOSIA", "KID"
na podstawie: Jacek Czajewski - "Żagle wracają na oceany"; www.makeup.com.pl/cdromfoto/; inne

Strona główna / Współczesne żaglowce zagraniczne / Kruzensztern