EAGLE
bark
Amerykański statek szkolny. Jest w zasadzie tylko nieznacznie zmodyfikowanym dawnym
niemieckim trzymasztowym barkiem "Horst Wessel", który służył jako statek
szkolny marynarki wojennej od 1936 r., a w czasie II wojny światowej pływał również
jako zwykły frachtowiec. W ramach reparacji wojennych w 1946 r. żaglowiec otrzymały
Stany Zjednoczone. Armatorem "Eagle" jest szkoła morska straży przybrzeżnej
(Coast Guard) w New London, która jest pod zwierzchnictwem US Navy. Zgodnie z nazwą
statek posiada galion w kształcie lecącego orła, wspartego skrzydłami o burty statku.
Zamiast dwóch żagli: bezanu i bezantopsla, niesie tylko jeden wielki żagiel, inaczej byłby
prawie identyczny z niemieckim "Gorch Fockiem".
Jego siostrzanymi żaglowcami są radziecki "Towariszcz" (ex. Gorch Fock) i
Sagres II.
Przy korzystnych wiatrach osiąga pod żaglami szybkość 18 węzłów, a płynąc wyłącznie na pracującym
silniku pomocniczym rozwija prędkość 10,4 węzła.
W każdym roku żaglowiec wypływa w 4 rejsy
szkolne, z tego dwa długie do Europy lub na Morze Karaibskie oraz dwa krótkie wzdłuż
zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych. Na dwóch pokładach jest miejsce dla około
65 osób załogi stałej i 180 praktykantów ulokowanych w wielkich pomieszczeniach
międzypokładów z 90 hamakami w każdym. Część marynarzy z załogi stałej mieszka
razem z praktykantami, co jest osobliwością nie spotykaną na innych statkach szkolnych.
Razem z mniejszymi żaglowcami amerykańskimi, jak "Black Pearl",
"America",
"Eagle" uczestniczy w regatach Operacja Żagiel, chociaż
specjalnych sukcesów żaglowiec ten nie osiągnął. "Eagle" był wzorem dla trzech
wielkich południowoamerykańskich żaglowców szkolnych - kolumbijskiego
"Gloria", ekwadorskiego "Guayas" i
wenezuelskiego "Simon Bolivar".
DANE TECHNICZNE
długość max. - 89,7 m
szerokość - 11,9 m
zanurzenie - 5,2 m
wyporność - 1634/1816 ton
powierzchnia żagli - 1983 m2
silnik - pomocniczy 750 KM
załoga - 65 osób załogi stałej + 180 kadetów
rok budowy - 1936
typ - bark trójmasztowy
stocznia - Blohm und Voss, Hamburg, Niemcy
materiał konstr. - stal
armator - US Coast Guard Academy
port macierzysty - New London, Connecticut, USA
OPRACOWANIE: "KTOSIA", "SADAM"
na podstawie: S.Gulas - "Żaglowce"; "Encyklopedia żeglarstwa"