EAGLE

bark

Kliknij - powiększenie (26kB) Amerykański statek szkolny. Jest w zasadzie tylko nieznacznie zmodyfikowanym dawnym niemieckim trzymasztowym barkiem "Horst Wessel", który służył jako statek szkolny marynarki wojennej od 1936 r., a w czasie II wojny światowej pływał również jako zwykły frachtowiec. W ramach reparacji wojennych w 1946 r. żaglowiec otrzymały Stany Zjednoczone. Armatorem "Eagle" jest szkoła morska straży przybrzeżnej (Coast Guard) w New London, która jest pod zwierzchnictwem US Navy. Zgodnie z nazwą statek posiada galion w kształcie lecącego orła, wspartego skrzydłami o burty statku.
Zamiast dwóch żagli: bezanu i bezantopsla, niesie tylko jeden wielki żagiel, inaczej byłby prawie identyczny z niemieckim "Gorch Fockiem". Jego siostrzanymi żaglowcami są radziecki "Towariszcz" (ex. Gorch Fock) i Sagres II. Przy korzystnych wiatrach osiąga pod żaglami szybkość 18 węzłów, a płynąc wyłącznie na pracującym silniku pomocniczym rozwija prędkość 10,4 węzła.
Kliknij - powiększenie (47kB) W każdym roku żaglowiec wypływa w 4 rejsy szkolne, z tego dwa długie do Europy lub na Morze Karaibskie oraz dwa krótkie wzdłuż zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych. Na dwóch pokładach jest miejsce dla około 65 osób załogi stałej i 180 praktykantów ulokowanych w wielkich pomieszczeniach międzypokładów z 90 hamakami w każdym. Część marynarzy z załogi stałej mieszka razem z praktykantami, co jest osobliwością nie spotykaną na innych statkach szkolnych.
Razem z mniejszymi żaglowcami amerykańskimi, jak "Black Pearl", "America", "Eagle" uczestniczy w regatach Operacja Żagiel, chociaż specjalnych sukcesów żaglowiec ten nie osiągnął. "Eagle" był wzorem dla trzech wielkich południowoamerykańskich żaglowców szkolnych - kolumbijskiego "Gloria", ekwadorskiego "Guayas" i wenezuelskiego "Simon Bolivar".

Kliknij - powiększenie (76kB) Kliknij - powiększenie (17kB)

DANE TECHNICZNE
długość max.       - 89,7 m
szerokość          - 11,9 m
zanurzenie         -  5,2 m
wyporność          - 1634/1816 ton
powierzchnia żagli - 1983 m2
silnik             - pomocniczy 750 KM
załoga             - 65 osób załogi stałej + 180 kadetów
rok budowy         - 1936
typ                - bark trójmasztowy
stocznia           - Blohm und Voss, Hamburg, Niemcy
materiał konstr.   - stal
armator            - US Coast Guard Academy
port macierzysty   - New London, Connecticut, USA

OPRACOWANIE: "KTOSIA", "SADAM"
na podstawie: S.Gulas - "Żaglowce"; "Encyklopedia żeglarstwa"

Strona główna / Współczesne żaglowce zagraniczne / Eagle