AMERIGO VESPUCCI
fregata
"Amerigo Vespucci", stalowa trzymasztowa fregata, jest statkiem szkolnym włoskiej
marynarki wojennej - jego właścicielem jest Academia Navale w Livorno, a portem
macierzystym La Spezia nad Morzem Liguryjskim. Zanim kadeci zostaną po raz pierwszy
posłani do pracy na rejach żaglowca, przechodzą specjalny trening w swojej macierzystej
Akademii, szkolącej marynarzy od 1881 r. Na jej dziedzińcu stoją dwa całkowicie
otaklowane maszty brygantyny z bukszprytem, zabezpieczone od dołu siatką ochronną.
Tam właśnie ćwiczą młodzi uczniowie przed pierwszym wyjściem w morze.
Żaglowiec zaprojektowano w klasycznym stylu XIX-wiecznej trójpokładowej fregaty
wojennej, dzięki czemu uzyskano pommieszczenia dla bardzo licznej załogi.
"Amerigo Vespucci" został zbudowany w 1931 r. w dawnej stoczni królewskiej
w Castellamare di Stabia, jak siostrzany statek zwodowanego trzy lata wcześniej
"Cristoforo Colombo". Do drugiej wojny światowej obie te jednostki szkoliły włoskich
marynarzy, ale po wojnie "Cristoforo Colombo" został przekazany Związkowi Radzieckiemu
w ramach reparacji i pływa obecnie pod nazwą "Dunaj".
Jest to druga jednostka włoska o tej nazwie. Pierszą był parowo-żaglowy okręt wojenny,
zbudowany w Wenecji w latach 1879-1884. W 1893 r. przebudowano go redukując
uzbrojenie, po czym służył jako okręt szkolny aż do roku 1928.
"Amerigo Vespucci" w ciągu swojej służby odbył wiele podróży po Morzu Śródziemnym
i kampanii szkoleniowych trwających od 3 do 5 miesięcy. Składał wielokrotnie wizyty
w portach europejskich, odwiedzał Stany Zjednoczone, Amerykę Południową i Środkową.
Bierze udział w regatach Tall Ships. W czasie Operacji Żagiel-76 jego załoga składała
się z 35 oficerów, 150 kadetów i 350 osób załogi - razem 535 osób!
Panuje opinia, że apartamenty kapitańskie na tej fregacie są równie eleganckie i pięknie
urządzone jak na najwspanialszych, legendarnych kliprach.
DANE TECHNICZNE
długość max. - 101 m
wysokość max. masztów - 46 m
szerokość - 15,5 m
zanurzenie - 6,5 m
wyporność - 4100 ton
powierzchnia żagli - 2100 m2
silnik - podwójny diesel spalinowo-elektryczny
prędkość na silniku - 10,5 węzłów
załoga - pow. 500 osób
rok budowy - 1931
typ - fregata trzymasztowa
stocznia - Castellamare di Stabia (Włochy)
materiał konstr. - stal
armator - Academia Navale w Livorno (Włochy)
port - La Spezia (M. Liguryjskie)
OPRACOWANIE:"BAKSZTAG", "KTOSIA", "SADAM"
na podstawie: J.Frąckowiak -"Operacja Żagiel - 1976"; www.makeup.com.pl/cdromfoto/