DAR  MŁODZIEŻY

fregata

Kliknij - powiększenie (20kB) 12 listopada 1981 roku, z pochylni zakładu "C" Stoczni Gdańskiej, spłynął biały kadłub żaglowca noszącego nazwę "Dar Młodzieży". Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 4 lipca 1982 r. Matką chrzestną została Helena Jurkiewicz - żona wielce zasłużonego komendanta "Daru Pomorza", kpt.ż.w. Kazimierza Jurkiewicza. Statek zastąpił w szkoleniu stojący przy Nabrzeżu Pomorskim portu gdyńskiego wysłużony "Dar Pomorza", który od tego dnia stał się oficjalnie statkiem - muzeum.

"Dar Młodzieży" to żaglowy statek szkolny typu B-95. jego głównym konstruktorem Jest inż. Zygmunt Choreń. Statek jest trzymasztową fregatą dysponującą 26 żaglami o powierzchni 3137,5 m2. Napęd pomocniczy stanowią dwa silniki o mocy 750 KM. Długość całkowita wynosi 109,2 m wraz z bukszprytem, szerokość- 14 m, zanurzenie maksymalne- 7 m. Statek dysponuje 150 miejscami dla praktykantów, natomiast załoga liczy 44 osoby. Ponadto mogą być zaokrętowani pracownicy dydaktyczni, żeglarze i goście, dla których statek dysponuje:
- dwoma kabinami jednoosobowymi (wc, prysznic, umuwalka),
- pięcioma kabinami dwuosobowymi (wc, prysznic, umuwalka),
- sześcioma kabinami dwuosobowymi (umywalka),
- jedna kabina czteroosobową (umywalka).

Statek jest własnością Skarbu Państwa, a armatorem jest Wyższa Szkoła Morska w Gdyni, uczelnia kształcąca od 75 lat oficerów nawigatorów, mechaników, elektryków i radiooficerów okrętowych, a także wykwalifikowane kadry w zakresie obsługi portów i floty, zarządzania oraz remontu maszyn i urządzeń portowych i okrętowych. Na "Darze Młodzieży" szkoleni są studenci nawigatorzy na przemian z Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni i w Szczecinie.

"Dar Młodzieży" jest najnowszym żaglowcem Polskiej Marynarki Handlowej i należy do ścisłej czołówki najpiękniejszych żaglowców na świecie. Dziennikarze z wielu krajów nadali polskiej fregacie różne imiona jak: "Biała Dama", "Księżniczka Oceanów", "Piękna Polka". Pieniądze na budowę zebrała przede wszystkim polska młodzież, stąd wzięła się nazwa statku.

Opis rejsów "Daru Młodzieży"


Kliknij - powiększenie (28kB)       Kliknij - powiększenie (64kB)       Klinij - powiększenie (44kB)       Klinij - powiększenie (62kB)       Klinij - powiększenie (11kB)       Klinij - powiększenie (14kB)       Kliknij - powiększenie (13kB)       Kliknij - powiększenie (14kB)       Kliknij - powiększenie (50kB)       Klinij - powiększenie (32kB)       Kliknij - powiększenie (13kB)       Klinij - powiększenie (17kB)

DANE TECHNICZNE:
długość max.       -109,2 m
długość kadłuba    - 94,2 m
wysokość max.      - 50,1 m
szerokość          - 13,9 m
zanurzenie         -  6,3 m
tonaż              - 2385 BRT
wyporność          - 2946 t
liczba żagli       - 26
powierzchnia żagli - 3137,5 m2
silnik             - 2x750 KM, Cegielski-Sulzer, Diesel
rok budowy         - 1982
typ                - fregata trzymasztowa
załoga             - 150 praktykantów +44 załogi stałej
stocznia           - Stocznia Gdańska
materiał konstr.   - stal
armator            - Wyższa Szkoła Morska w Gdyni

Osiągi pod żaglami:
największy dzienny przebieg: 264.7 Nm 
   (średnia prędkość 11.29 węzłów)
największy przebieg na wachcie: 56.1 Mm 
   (średnia prędkość 14.2 węzłów)
maksymalna prędkość chwilowa: 16.5 węzłów

Osiągi pod silnikiem:
prędkość ekonomiczna: 9 węzłów
prędkość maksymalna: 12 węzłów

OPRACOWANIE: "KTOSIA", "KID"
na podstawie: www.zeglarstwo.waw.pl; www.makeup.com.pl/cdromfoto/; "Jednostki żaglowe w szkoleniu kadr marynarskich i kształtowaniu postaw młodzierzy", praca zbiorowa wydawnictwa AMW

Strona główna / Żaglowce polskie / Dar Młodzieży