STAR  OF  INDIA

bark

Kliknij - powiększenie (25kB)

"Star of India" to najstarszy dziś żaglowiec z metalowym kadłubem, oryginał - nie replika. Trudno więc zaliczać go do żaglowców współczesnych.
Obecnie jednostka jest częścią muzeum marynistycznego w San Diego - można ją zwiedzać tak po pokładach, jak i wewnątrz.
"Star of India" jest zacumowana w wodzie przy nabrzeżu, przy bulwarze nadoceanicznym o nazwie Harbor Boulevard w San Diego. Nieprawdą jednak jest, że już nie pływa. Rzadko co prawda, ale odbywa rejsy, przeważnie w okolicach portu San Diego, nie na pełnym oceanie. Tak więc, jest ona jeszcze pływajacym barkiem a jednoczesnie muzeum.

Jednostka zwodowana została 14 listopada 1863 r. jako Euterpe w stoczni Gibson, McDonald & Arnold, Ramsey, Isle of Man, Wielka Brytania dla Wakefield Nash & Co., Liverpool. Zarejestrowany w British Registration No. 47617 i znak VPJK, przeznaczony do handlu jutą z Indiami.
W 1867 r. został sprzedany - nowym właścicielem został David Brown z Londynu. Przeznaczony do handlu z Indiami oraz Ameryką Południową.

1871 r. - sprzedany powtórnie. Przeznaczony do przewozu pasażerów oraz do handlu z Nową Zelandią.
1897 r. - sprzedany hawajskiemu właścicielowi.
1899 r. - sprzedany do Pacific Colonial Ship Co. (J.J. Moore), San Francisco, CA.
1901 r. - sprzedany do San Francisco. Używany na Alasce w fabryce konserw z łososia. Kapitan G.A. Swanson.
1906 r. - przemianowany na Star of India.
1908 r. - ponownie olinowany. Kapitan Christiansen.
1923 r. - ostatni żaglowy sezon.
W 1926 r. został sprzedany do James Wood Coffroth dla Zoologicznego Towarzystwa z San Diego, CA. Używany jako obiekt centralny założonego muzeum i akwarium.

W 1959 r. grupa obywateli z San Diego uformowała stowarzyszenie "Star of India Auxiliary" w celu rekonstrukcji tego żaglowca. W szybkim czasie statek zrekonstruowano.


Kliknij - powiększenie (47kB) Kliknij - powiększenie (40kB) Kliknij - powiększenie (39kB) Kliknij - powiększenie (16kB) Kliknij - powiększenie (15kB)

DANE TECHNICZNE (po przebudowie w 1901 r.)
długość    - 62,47 m
szerokość  - 10,73 m
zanurzenie -  6,55 m
tonaż      - 1318 GRT i 1247 NRT
rok budowy - 1863
typ        - bark
stocznia   - Gibson, McDonald & Arnold, Ramsey,
                Isle of Man, Wielka Brytania
armator    - stowarzyszenie "Star of India Auxiliary", San Diego, Kalifornia

Niektóre rejsy:
9 I 1964: Podczas rejsu z Liverpool do Calcutty (kapitan William John Storry) u wybrzeży Walii zderzył się z żaglowcem hiszpańskim i zawrócił do Anglii.
1865: Rejs Liverpool - Calcutta. Podczas drogi powrotnej żaglowiec został uszkodzony przez potężny sztorm w okolicach Madras. Został naprawiony w Trincomalee. Kapitan Storry umarł podczas drogi powrotnej z Kalkuty do Anglii.
1873: Żeglował z Wysp Brytyjskich do Dunedin w czasie 117 dni. Kapitan Thomas E. Phillips (do 1883).
25 IV - 30 VIII 1874: Żeglował z Londynu do Wellington w czasie 127 dni.
14 XII - 11 IV 1875: Żeglował z Londynu do Lyttleton w czasie 119 dni.
1 I - 11 IV 1876: Żeglował z Wysp Brytyjskich do Lyttleton w czasie 100 dni.
17 XII - 3 IV 1877: Żeglował z Wysp Brytyjskich do Dunedin w czasie 106 dni.
7 VII - 20 X 1878: Żeglował z Wysp Brytyjskich do Dunedin w czasie 104 dni.
2 VIII - 24 XII 1879: Żeglował z Londynu do Lyttleton w czasie 143 dni. Zatrzymany w Kanale przez złe warunki atmosferyczne - dopiero 12 grudnia osiągnął Nugget Point.
25 X - 8 II 1880: Żeglował z Wysp Brytyjskich ku Wellington w czasie 105 dni (kapitan A. Banks).
23 X - 8 II 1881: Żeglował z Wysp Brytyjskich ku Lyttleton w czasie 107 dni.
9 IV 1884: Żeglował z Glasgow do Dunedin pod dowództwem kapitana George Edward Hoyle. Wisbeach - kolizja z Brytyjskim parowcem Canadian. Clyde w następstwie kolizji naprawa - dziesięć dni.
19 IV - 1 VIII 1884: Dokończenie rejsu ku Pt. Chalmers, Dunedin, gdzie przybywa z opóźnieniem. Czas podróży 113 dni.
9 VII - 6 XI 1885: Żeglował z Wysp Brytyjskich do Auckland w czasie 120 dni (kapitan Hoyle).
20 VIII - 12 XII 1886: Żeglował z Wysp Brytyjskich do Auckland w czasie 113 dni (kapitan Hoyle).
3 XI - 19 II 1888: Żeglował z Wysp Brytyjskich do Wellington w czasie 107 dni (kapitan A. Banks).
13 VII - 25 X 1891: Żeglował z Wysp Brytyjskich do Wellington w czasie 106 dni (kapitan Streeter).
13 VIII - 3 XII 1892: Żeglował z Glasgow do Dunedin w czasie 111 dni (kapitan Streeter).
4 XII - 26 IV 1893: Żeglował z Glasgow ku Dunedin w czasie 142 dni (kapitan Streeter). Nie mógł wyjść z portu Belfast przez cztery dni z powodu przeciwnego wiatru. Po 18 dniach po wyjściu z Glasgow musiał powrócić z Holyhead oraz szukać schronienia ponownie w porcie Belfast. Ostatecznie opuścił Irlandzki Kanał dopiero 1 stycznia.
8 IV - 29 VII 1895: Żeglował z Wysp Brytyjskich do Wellington w 111 dni (kapitan A. Banks).
22 VI - 4 X 1896: Żeglował z Wysp Brytyjskich do Dunedin w 103 dni (kapitan A. Banks).
25 XI - 27 III 1897: Żeglował z Wysp Brytyjskich do Dunedin w 121 dni (kapitan Longmuir).


Zobacz też:

OPRACOWANIE: "SADAM"; Tomasz Aleksiński
na podstawie: The Maritime History Virtual Archives; materiały własne

Strona główna / Żaglowce historyczne i repliki / Star of India