PAMIR

bark

Pamir

Zbudowany przez stocznię Blohm & Voss z Hamburga dla F. Laeisza (Hamburg) jako jeden z siedmiu siostrzanych jednostek (Pangani 1903, Petschili 1903, Pamir 1905, Peking 1911, Passat 1911, Pola 1916 - przekazany 1918, Priwall 1917 - przekazany 1920, Padua 1926 z tym że tylko Peking z Passatem, i Pola z Priwall są niemal identycznymi jednostkami).
Pływał do Południowej Ameryki (Chile) z ładunkiem azotu trasą na zachód od przylądka Cape Horn, borykając się z silnymi zachodnimi wiatrami. W latach 1914-1920 przebywał w Santa Cruz de la Palma z powodu wojny. W  1920 r. przeszedł na własność Włoch jako odszkodowanie wojenne. Odkupiony w 1924 roku ponownie przez F. Laeisza powrócił na trasę do Chile. W 1931 r. sprzedany - nowym właścicielem został Gustaf Erikson (Mariehamn). Pływał do Australii z ładunkiem pszenicy, wyruszając zazwyczaj z zachodniej Europy na przełomie września i października i dopływając do Australii na przełomie grudnia i stycznia, opływając Afrykę i przecinając Ocean Indyjski. W  1941 r. przejęty przez rząd Nowej Zelandii. W  1948 r. oddany właścicielowi płynie w ostatni rejs do Australii razem z siostrzanym Passatem. W  1950 roku zniszczone Pamir i Passat zostały zakupione przez marynarkę Niemiecką na statki szkoleniowe. Zostały przebudowane w Kiel w latach 1950-1951 (m.in. zamontowano silniki).
Zatonął w 1957 r. podczas huraganu, kiedy to nastąpiło przesunięcie ładunku ziarna. Z załogi 86 osób przeżyło 6 uczepionych kawałka deski.


DANE TECHNICZNE
długość    - 96,34 m
szerokość  - 14,04 m
zanurzenie -  7,99 m
tonaż      - 3020 GRT, 2777 NRT, 4500 DWT
rok budowy - 1905
typ        - bark czteromasztowy
materiał   - stal
stocznia   - Blohm & Voss, Hamburg

OPRACOWANIE: "SADAM"

Strona główna / Żaglowce historyczne i repliki / Pamir