ARIEL

kliper

Kliknij - powiększenie (38kB) "Ariel" zwodowany został 29 czerwca 1865 r. w stoczni Roberta Steela w Greenock (Szkocja) według projektu brata budowniczego, Williama Steela. W tym samym roku zbudowany został bliźniak "Ariela", nie mniej sławny kliper "Sir Lancelot". Oba żaglowce smukłością kadłubów i doskonałymi proporcjami przypominały raczej wyczynowe jachty. Oba uznane zostały za arcydzieła architektury okrętowej. "Ariel" charakteryzował się, dzięki wysokim kolumnom masztów, dużą powierzchnią dolnych żagli, które sprawiały, że mógł szybko żeglować nawet przy słabych i zmiennych wiatrach. Załoga wraz z kapitanem liczyła 32 osoby.
Dziewicza podróż "Ariela" zaczęła się niezbyt szczęśliwie. Zanotowano uszkodzenia drzewc, takielunku, żagli, w Hongkongu zaś nocny napad chińskich piratów pozbawił "Ariela" szalupy. Po przejściu z Hongkongu do Fuczou załadowano herbatę i żaglowiec stanął do słynnego wyścigu po premię za przywiezienie pierwszej herbaty do Londynu. Po fascynującym finiszu pomiędzy nim a "Taeping" pojedynek uznano za remisowy a premię podzielono pomiędzy te dwa żaglowce. W następnym, 1867 roku "Ariel" był drugi po swym bliźniaku "Sir Lancelocie" a rok później także drugi - po "Spindrift" a przed "Sir Lancelot".
W 1870 r. "Ariel" podczas krótkiej podróży między portami dalekowschodnimi, na południe od Jokohamy, stracił w sztormie maszty. Po remoncie w Jokohamie pożeglował przez Pacyfik w kierunku Hornu i dalej do Nowego Jorku.

31 stycznia 1872 r. "Ariel" wyszedł z Londynu kierując się do Sydney. Do Australii już jednak nie dotarł, a jego tajemnicę pochłonęło morze. Powszechnie przypuszcza się, że podczas żeglugi fordewindem w "ryczących czterdziestkach" słynny kliper nakryty został przez falę rufową i zatonął wraz z całą załogą. Jest to o tyle prawdopodobne, że "Ariel", ze względu na swą smukłą i delikatną rufę, zawsze był żaglowcem czułym i trudnym do prowadzenia przy silnych rufowych wiatrach.

Kliknij - powiększenie (68kB)

tonaż rej. brytyjski (pojemność) 852,87 TR
długość rej. 60,16 m
szerokość rej. 10,97 m
głębokość ładowni 6,40 m

OPRACOWANIE: "BAKSZTAG"
na podstawie: Kalendarz "MORZA" 1990 r. - Klipry

Strona główna / Żaglowce historyczne i repliki / Ariel